docnederlands - Page 5

  • Exercice grammatical : onvoltooid verleden toekomende tijd [o.v.t.t.], conditionalis (presens) + bijzin; conditionnel présent + (proposition) subordonnée / grammatica-oefening / néerlandais; Nederlands

    • Le conditionnel présent / De onvotooid verleden toekomende tijd (o.v.t.t.), de conditionalis (presens)

    • Variantes non officielles : ovtt, O.V.T.T., OVTT, O.V.Tk.T, OVTkT / Niet-officiële varianten: ovtt, O.V.T.T., OVTT, O.V.Tk.T, OVTkT

    • Grammaire néerlandaise : exercice grammatical / Nederlandse grammatica, Nederlandse spraakkunst : grammaticale oefening

    • Niveaux : 5N1, 5N2 / Niveaus : 5N1, 5N2

    --------------- 

    drawing delft.jpg

     Oude ansichtkaart Delft

     vocabulaire,woordenschat,delen van de dag,parties du jour,middag,midi,après-midi,namiddag,voormiddag,matin,morgen,ochtend,avond

    https://www.delcampe.com/en_GB/collectables/postcards/illustrators-photographers-contemporary-from-1950/drawn-art-delft-fantasy-postcard-352808326.html

     ---------------

    Onvoltooid verleden toekomende tijd (o.v.t.t.) / conditionalis (presens) + bijzin

    OEFENING :

    Verbind de twee zinnen volgens het model. Gebruik een o.v.t.t. (onvoltooid verleden toekomende tijd) / conditionalis (presens) in de bijzin.

    Model :
    De coach verzekerde hem … / hij wint de wedstrijd.
    De coach verzekerde hem dat hij de wedstrijd zou winnen.

    1. Ik wist niet … / hij komt straks nog.
    .......................................................................................................
    2. Ik dacht … / hij wandelt langs de rivier.
    .......................................................................................................
    3. Zijn ouders vertelden hem … / ze sturen hem naar een internaat.
    .......................................................................................................
    4. Ik liet blijken … / Ik vind het niet goed.
    .......................................................................................................
    5. Hij schreef me … / hij logeert voor enkele dagen in Brussel.
    .......................................................................................................
    6. Ik hoopte … / Wim komt binnenkort terug.
    .......................................................................................................
    7. Hij beweerde … / hij belt naar de politie.
    .......................................................................................................
    8. Hij antwoordde … / hij doet niet mee.
    .......................................................................................................

    ---------------

    vocabulaire,woordenschat,delen van de dag,parties du jour,middag,midi,après-midi,namiddag,voormiddag,matin,morgen,ochtend,avondDocument 'Oefening - conditionalis - verbind de twee zinnen' sur :

    vocabulaire,woordenschat,delen van de dag,parties du jour,middag,midi,après-midi,namiddag,voormiddag,matin,morgen,ochtend,avond

     https://fr.pinterest.com/pin/319051954838093043/

     

     

    vocabulaire,woordenschat,delen van de dag,parties du jour,middag,midi,après-midi,namiddag,voormiddag,matin,morgen,ochtend,avondvocabulaire,woordenschat,delen van de dag,parties du jour,middag,midi,après-midi,namiddag,voormiddag,matin,morgen,ochtend,avond

    Document 'Oefening - conditionalis - verbind de twee zinnen' à consulter dans la collection Google+ Grammatica & oefeningen :

     

     

    ---------------

    OPLOSSINGEN / SOLUTIONS

    exercices grammaticaux,grammatica-oefeningen,o.v.t.t. (onvoltooid verleden toekomende tijd),conditionalis,conditionnel présent

    1. Ik wist niet dat hij straks nog zou komen.

    2. Ik dacht dat hij langs de rivier zou wandelen.

    3. Zijn ouders vertelden hem dat ze hem naar een internaat zou sturen.

    4. Ik liet blijken dat ik het niet zou goedvinden.

    5. Hij schreef me dat hij voor enkele dagen in Brussel zou logeren.

    6. Ik hoopte dat Wim binnenkort zou terugkomen.

    7. Hij beweerde dat hij naar de politie zou bellen.

    8. Hij antwoordde dat hij niet zou meedoen.

    ---------------

    vocabulaire,woordenschat,delen van de dag,parties du jour,middag,midi,après-midi,namiddag,voormiddag,matin,morgen,ochtend,avond

    Document 'Oefening : conditionalis - verbind de twee zinnen'  en format PDF :

    Oefening - conditionalis - verbind de twee zinnen.pdf

     

  • Exercice de vocabulaire et de grammaire : beroepen - betrekkelijke of relatieve bijzin; professions - proposition relative / woordenschat- en grammatica-oefening / néerlandais; Nederlands

    • Noms de professions / Beroepsnamen

    • Construction de propositions relatives / Het construeren van betrekkelijke bijzinnen, het construeren van relatieve bijzinnen

    • Grammaire néerlandaise : exercice grammatical / Nederlandse grammatica, Nederlandse spraakkunst : grammaticale oefening

    • Vocabulaire néerlandais : exercice de vocabulaire / Nederlandse woordenschat : woordenschatoefening

    • Niveaux : 5N1, 5N2 / Niveaus : 5N1, 5N2

    ---------------

    exercices grammaticaux,grammatica-oefeningen,exercices lexicaux,woordenschatoefeningen,proposition relative,betrekkelijke bijzin,relatieve bijzin,noms de professions,beroepsnamen

    Alphonse Mora, “Antwerpse Meir in de regen”, linosnede. / “Le Meir à Anvers sous la pluie”, linogravure.

     vocabulaire,woordenschat,delen van de dag,parties du jour,middag,midi,après-midi,namiddag,voormiddag,matin,morgen,ochtend,avond https://fr.pinterest.com/pin/319051954830085877/

    ---------------

     BEROEPSNAMEN - BETREKKELIJKE/RELATIEVE BIJZIN

    NOMS DE PROFESSIONS - PROPOSITION RELATIVE

    exercices grammaticaux,grammatica-oefeningen,exercices lexicaux,woordenschatoefeningen,proposition relative,betrekkelijke bijzin,relatieve bijzin,noms de professions,beroepsnamen

    Vul in :

    01. Een .................. is een man/vrouw die .............................................. .
    02. Een .................. is een man/vrouw die .............................................. .
    03. Een .................. is een man/vrouw die .............................................. .
    04. Een .................. is een man/vrouw die .............................................. .
    05. Een .................. is een man/vrouw die .............................................. .
    06. Een .................. is een man/vrouw die .............................................. .
    07. Een .................. is een man/vrouw die .............................................. .
    08. Een .................. is een man/vrouw die .............................................. .
    09. Een .................. is een man/vrouw die .............................................. .
    10. Een .................. is een man/vrouw die .............................................. .

    ---------------

    vocabulaire,woordenschat,delen van de dag,parties du jour,middag,midi,après-midi,namiddag,voormiddag,matin,morgen,ochtend,avondDocument 'Beroepen - betrekkelijke (relatieve) bijzin' sur :

    vocabulaire,woordenschat,delen van de dag,parties du jour,middag,midi,après-midi,namiddag,voormiddag,matin,morgen,ochtend,avond

     

     

    vocabulaire,woordenschat,delen van de dag,parties du jour,middag,midi,après-midi,namiddag,voormiddag,matin,morgen,ochtend,avondvocabulaire,woordenschat,delen van de dag,parties du jour,middag,midi,après-midi,namiddag,voormiddag,matin,morgen,ochtend,avond

    Documents 'Beroepen - betrekkelijke (relatieve) bijzin' à consulter dans la collection Google+ Grammatica & oefeningen

     

     ---------------

    exercices grammaticaux,grammatica-oefeningen,exercices lexicaux,woordenschatoefeningen,proposition relative,betrekkelijke bijzin,relatieve bijzin,noms de professions,beroepsnamen

    MODELANTWOORDEN, VOORBEELDANTWOORDEN
    RÉPONSES MODÈLES

    01. Een melkbezorger/melkboer is een man die langs de deur gaat met melk en zuivelproducten; … is een man die melk aan de deur brengt.
    02. Een voetballer/voetbalspeler is een man die de sport voetbal beoefent; … die voetbal speelt als sport, tijdverdrijf of beroep; … die voor zijn beroep of uit liefhebberij voetbal speelt.
    03. Een parkeerwacht is een vrouw (of een man) die controleert of voertuigen reglementair geparkeerd zijn; … die parkeerterreinen bewaakt en controleert of het parkeergeld is betaald;
    04. Een verpleegster is een vrouw die als beroep zieke mensen verpleegt; … die voor zieke mensen zorgt.
    05. Een kok is een man die als beroep voor anderen kookt; … die als beroep de kookkunst beoefent; … die het eten klaarmaakt in een restaurant; … die het eten of de maaltijd bereidt voor andere personen.
    06. Een glazenwasser is een man die als beroep de (buiten)ramen schoonmaakt; … die zich voor zijn beroep bezighoudt met het wassen en zemen van ramen.
    07. Een serveerster/kelnerin is een vrouw die in een café of restaurant de klanten bedient; … die drankjes en gerechten serveert in een café of restaurant; … die als baan in de horeca eten en drinken naar je toe brengt.
    08. Een secretaresse is een vrouw die het secretariaatswerk voor een andere persoon of een instantie opneemt; … die administratieve taken uitvoert; … die voor een andere persoon (bv. een directeur) de correspondentie voert.
    09. Een detective/rechercheur is een man die als beroep misdadigers opspoort; … die als beroep bij de politie misdrijven onderzoekt; … die als beroep informatie over een misdaad of misdadiger probeert te krijgen; … die belast is met het onderzoek naar misdrijven en het opsporen van de schuldigen.
    10. Een soldaat/militair is een man die bij het leger dient; … die in het leger zit.

    ---------------

    vocabulaire,woordenschat,delen van de dag,parties du jour,middag,midi,après-midi,namiddag,voormiddag,matin,morgen,ochtend,avond

    Document 'Beroepen - betrekkelijke (relatieve) bijzin' - Format PDF : Beroepen - betrekkelijke (relatieve) bijzin.pdf