• Exercice (3) : le 's' et le 'n' de liaison dans les mots composés / de tussen-s en de tussen-n in samengestelde woorden / néerlandais, grammaire, orthographe / Nederlands, grammatica, spelling

    • Orthographe néerlandaise : règles d'orthographe / Nederlandse spelling : spellingsregels, spelregels

    • Emploi du 's' de liaison et du 'n' de liaison / Gebruik van de tussen-s en de tussen-n, gebruik van de tussenklank -s- en de tussenklank -n-, gebruik van de koppel-s en de koppel-n

    • Mots composés en néerlandais, associations de substantifs en néerlandais / Samengestelde woorden in het Nederlands, samenstellingen van zelfstandige naamwoorden (substantieven) in het Nederlands

    • Exercices grammaticaux : exercices d'orthographe / Grammaticale oefeningen : spellingsoefeningen

    ---------------

    exercices grammaticaux,grammatica-oefeningen,s de liaison,n de liaison,tussen-s,tussen-n,mots composés,samengestelde woorden,substantifs,zelfstandige naamwoorden,orthographe,spelling

    Daan Muehlhaus, Oudeschans in de winter (Amsterdam)

    exercices grammaticaux,grammatica-oefeningen,s de liaison,n de liaison,tussen-s,tussen-n,mots composés,samengestelde woorden,substantifs,zelfstandige naamwoorden,orthographe,spelling http://www.limpression.nl/archief/d-muhlhaus-oudeschans-50x75-cm/

    ---------------

    Oefening : tussen-s, tussen-n / Exercice : 's' de liaison, 'n' de liaison

    Moet er een 's', een 'en', een 'e' of 'helemaal niets' in de samengestelde woorden ? / Faut-il mettre un 's', un 'en', un 'e' de liaison ou 'rien du tout' dans les mots composés ?

     

    01. Gemiddeld duurt de inburgering...cursus één jaar.

    Vocabulaire : gemiddeld : en moyenne / de inburgering : l'intégration

     

    02. Kom maar luisteren naar de sprookje...verteller !

    Vocabulaire : het sprookje : le conte

     

    03. U kunt lekkere pann...koeken komen eten op ons gezellige terras !

    Vocabulaire : gezellig : sympa, agréable

     

    04. Ze heeft op haar arm haar geboort...jaar laten tatoeëren.

     

    05. In onze stad wordt donderdagmiddag een kort...baanwedstrijd voor heren gehouden.

     

    06. Bereid de koninginn...soep volgens de gebruik...aanwijzing op de verpakking.

    Vocabulaire : bereiden : préparer / de aanwijzing : l'indication / de verpakking : l'emballage

     

    07. De zon...ondergang was gisteren zo prachtig !

    Vocabulaire : de ondergang : le coucher

     

    08. Veel soldaten zijn tijdens deze gevecht...actie omgekomen.

    Vocabulaire : het gevecht : le combat / omkomen : mourir, trouver la mort

     

    09. Rogg...brood is heel rijk aan vezels.

    Vocabulaire : de rogge : le seigle / de vezel : la fibre

     

    10. Op de autosnelweg ging het verkeer steeds langzamer, precies zoals de fil...melding op de radio had aangegeven.

    Vocabulaire : aangeven : indiquer

     

    11. De chef-kok is heel blij met de nieuwe kok...muts die hij cadeau gekregen heeft.

     

    12. Je kunt dit gerecht serveren met een lekkere aardappel...puree.

    Vocabulaire : het gerecht : le plat, le mets

     

    13. Achter het gebouw is een parkeer...gelegenheid voor bezoekers.

    Vocabulaire : het gebouw : le bâtiment

     

    14. Ik heb een mooi jogging...pak gekocht voor mijn zoontje van 10.

     

    15. Zondag hebben zo'n 4000 mensen deelgenomen aan de vrede...mars in Brussel.

    Woordenschat : deelnemen aan : participer à / de vrede : la paix

     

    16. Zij is voorbestemd tot mislukkingen in haar liefd...leven.

    Woordenschat :  voorbestemd tot : prédestiné à / de mislukking : l'échec

     

    17. Ik heb heel wat informatie over de uitgaan...mogelijkheden in Amsterdam.

    Woordenschat : heel wat = veel

     

    18. Duizenden Duitse metaal...arbeiders hebben maandag het werk neergelegd om een hoger loon te eisen.

    Woordenschat : het werk neerleggen : arrêter le travail / het loon : le salaire / eisen : exiger

     

    19. Ons kinder...menu bestaat uit frietjes met frikadel en een dessert.

    Woordenschat : bestaan uit : se composer de / de frikadel of de frikandel [sorte de saucisse]

     

    20. Je indienst...treding begint met een introductie...week waardoor je ons instituut grondig leert kennen.

    Woordenschat : grondig : de façon approfondie

     

    21. Het bedrijf...gebouw beschikt over een kantoor...ruimte van circa 600 m2.

    Woordenschat : beschikken over : disposer de / circa = ongeveer

     

    22. Onze nieuwe gemeent...school is voorzien van veel modern materiaal.

    Woordenschat : voorzien van : pourvu de, équipé de

     

    23. De twee bovenverdiepingen van het station...gebouw werden altijd bewoond door de station...chef.

    Woordenschat : de bovenverdieping : l'étage du dessus, le premier étage

     

    24. De ontwikkeling van de kleur...film begon in de jaren 20.

    Woordenschat : de ontwikkeling : le développement

     

    25. Met dit experiment gaan we de geluid...snelheid meten.

    Woordenschat : meten (mat, maten, gemeten) : mesurer

     

    26. Tijdens de docent...vergadering werd de evolutie van die leerling lang besproken.

    Woordenschat : de vergadering : la réunion / iets bespreken (besprak, besproken) : discuter de quelque chose

     

    27. De gemeente Groningen zal een grote fiets...stalling met plaats voor 10 000 fietsen bouwen aan de achterzijde van het station.

    Woordenschat : de gemeente : la commune / de stalling : le hangar, le dépôt / aan de achterzijde van : à l'arrière de

     

    28. Deze plek is ideaal voor een romantsiche wandeling bij man...schijn.

    Woordenschat : de plek : l'endroit / de schijn : la lueur, la clarté , le clair (de lune)

     

    29. Een speler uit Noorwegen is miljonair geworden op vrijdag de 13de wat dus voor hem altijd een geluk...dag blijft.

     

    30. De hobby...beurs vindt het hele weekend plaats en de toegang is gratis.

    Woordenschat : plaatsvinden : avoir lieu / de toegang : l'accès

    ---------------

    exercices grammaticaux,grammatica-oefeningen,s de liaison,n de liaison,tussen-s,tussen-n,mots composés,samengestelde woorden,substantifs,zelfstandige naamwoorden,orthographe,spelling

    Oplossingen / Solutions

    01. inburgeringscursus

    02. sprookjesverteller

    03. pannenkoeken

    04. geboortejaar

    05. kortebaanwedstrijd

    06. koninginnensoep / gebruiksaanwijzing

    07. zonsondergang

    08. gevechtsactie

    09. roggebrood

    10. filemelding

    11. koksmuts

    12. aardappelpuree

    13. parkeergelegenheid

    14. joggingpak

    15. vredesmars

    16. liefdeleven

    17. uitgaansmogelijkheden

    18. metaalarbeiders

    19. kindermenu

    20. indiensttreding / introductiewerk

    21. bedrijfsgebouw / kantoorruimte

    22. gemeenteschool

    23. stationsgebouw / stationschef

    24. kleurenfilm

    25. geluidssnelheid

    26. docentenvergadering

    27. fietsenstalling

    28. maneschijn

    29. geluksdag

    30. hobbybeurs

    ---------------

    exercices grammaticaux,grammatica-oefeningen,s de liaison,n de liaison,tussen-s,tussen-n,mots composés,samengestelde woorden,substantifs,zelfstandige naamwoorden,orthographe,spellingExercice 'De tussen-s en de tussen-n in samengestelde woorden' en format PNG sur :

    exercices grammaticaux,grammatica-oefeningen,s de liaison,n de liaison,tussen-s,tussen-n,mots composés,samengestelde woorden,substantifs,zelfstandige naamwoorden,orthographe,spellinghttps://fr.pinterest.com/pin/319051954831645542/

     

    ---------------

    exercices grammaticaux,grammatica-oefeningen,s de liaison,n de liaison,tussen-s,tussen-n,mots composés,samengestelde woorden,substantifs,zelfstandige naamwoorden,orthographe,spelling

    Exercice : le 's' et le 'n' de liaison dans les mots composés néerlandais - Format PDF

    Oefening - tussen-s, tussen-n (zinnetjes).pdf

     

  • Exercice de vocabulaire : 'Kerstmis, kerst, kerstfeest, kerstavond' (Noël, fête de Noël, réveillon de Noël) / néerlandais

    • Thème : Noël, fête de Noël, réveillon de Noël / Thema : Kerstmis, kerst, kerstfeest, kerstavond

    • Exercice de vocabulaire néerlandais / Woordenschatoefening Nederlands

    • Suite du dossier 'Kerst- en nieuwjaarswensen' / Vervolg van het dossier 'Kerst- en nieuwjaarswensen'

    • Séquence pédagogique / Leerseqentie

    • Niveaux : 4N1, 5N2 / Niveaus : 4N1, 5N2

    ---------------

    exercices lexicaux,woordenschatoefeningen,séquence pédagogique,leersequentie,noël,kerstmis,voeux de noël et de nouvel an,kerst- en nieuwjaarswensen

     Molen in de sneeuw, Henri Cassiers 

    exercices lexicaux,woordenschatoefeningen,séquence pédagogique,leersequentie,noël,kerstmis,voeux de noël et de nouvel an,kerst- en nieuwjaarswensen

    http://wetensaardigheden.blogspot.nl/2008/11/nog-een-henri-cassiers-te-koop.html

    ---------------

    Woordenschatoefening : vul in met behulp van de afbeelding. Gebruik een woordenboek als het nodig is. / Exercice de vocabulaire : complète à l'aide de l'illustration. Utilise un dictionnaire si c'est nécessaire.

    exercices lexicaux,woordenschatoefeningen,séquence pédagogique,leersequentie,noël,kerstmis,voeux de noël et de nouvel an,kerst- en nieuwjaarswensen

     Tekening / Dessin : Alain Roussel

     

    Het is kerstavond. De hele .................... (5) Vandenberghe staat naast de (10) .................... . De opa/grootvader, de oma/grootmoeder, de vader, de moeder en de kinderen luisteren naar de muziek die uit de (18) .................... komt en zingen een kerstliedje. In de (10) .................... hangen (6) ..................... , (7) .................... en (8) .................... . Er zit een (4) .................... boven op de (10) .................... . De elektrische (3) .................... geven een zacht, diffuus licht voor een gezellige sfeer. De kerstman heeft (14) .................... gebracht voor de kinderen : de jongste jongen krijgt een (9) ..................... , de oudere jongen krijgt een (12) ..................... en het meisje een blauwe (13) ..................... . Daarna gaan ze aan tafel zitten. De tafel is feestelijk gedekt : er staan kristallen (16) ...................... en een (15) ..................... champagne ; er ligt een (11) ..................... en ook een schaal met lekkere (17) .................... . De kinderen eten die graag. Tegen elf uur zullen ze naar bed gaan, maar de ouders en grootouders zullen wat later gaan slapen : ze zijn van plan naar een (1) .................... op de (2) .................... te kijken.

    Woordenschat:

    de kertsman : le Père Noël / De tafel is feestelijk gedekt : La table des grands jours est dressée, la table est dressée d'une manière festive / de schaal : le plat / tegen 11 uur : vers 11 heures / van plan zijn .... + te + infinitief : avoir l'intention + te + infinitif ...

    ---------------

    exercices lexicaux,woordenschatoefeningen,séquence pédagogique,leersequentie,noël,kerstmis,voeux de noël et de nouvel an,kerst- en nieuwjaarswensen

    Exercice lexical 'Kerstmis, kerst, kerstfeest, kerstavond' sur :

    exercices lexicaux,woordenschatoefeningen,séquence pédagogique,leersequentie,noël,kerstmis,voeux de noël et de nouvel an,kerst- en nieuwjaarswensenhttps://fr.pinterest.com/pin/319051954831545171/

     

    ---------------

    exercices lexicaux,woordenschatoefeningen,séquence pédagogique,leersequentie,noël,kerstmis,voeux de noël et de nouvel an,kerst- en nieuwjaarswensen
    Oplossing : volledige tekst / Solution : texte complet

     

    Het is kerstavond. De hele familie Vandenberghe staat naast de kerstboom/dennenboom. De opa/grootvader, de oma/grootmoeder, de vader, de moeder en de kinderen luisteren naar de muziek die uit de cd-speler komt en zingen een kerstliedje. In de kerstboom hangen kerstballen, kerstklokken en (kerst)slingers. Er zit een ster boven op de kerstboom. De elektrische kaarsen geven een zacht, diffuus licht voor een gezellige sfeer. De kerstman heeft cadeautjes gebracht voor de kinderen : de jongste jongen krijgt een treintje, de oudere jongen krijgt een voetbal en het meisje een blauwe handtas. Daarna gaan ze aan tafel zitten. De tafel is feestelijk gedekt : er staan kristallen glazen en een fles champagne, er ligt een kersttaart en ook een schaal met lekkere koekjes. De kinderen eten die graag. Tegen elf uur zullen ze naar bed gaan, maar de ouders en grootouders zullen wat later gaan slapen : ze zijn van plan naar een kerstprogramma op de televisie te kijken.

    ---------------

    exercices lexicaux,woordenschatoefeningen,séquence pédagogique,leersequentie,noël,kerstmis,voeux de noël et de nouvel an,kerst- en nieuwjaarswensenDocument 'Kerstmis, kerst, kerstfeest, kerstavond' - format PDF

    Kerstmis (de).pdf