• Dossier 'Talen en nationaliteiten' (7) : exercice de vocabulaire 'Nationaliteiten en landen' - néerlandais

    • Séquence pédagogique : cours de néerlandais / Leersequentie : les Nederlands
    • Suite du dossier 'Talen en nationaliteiten' / Vervolg van het dossier 'Talen en nationaliteiten'
    • Vocabulaire néerlandais / Woordenschat Nederlands
    • Exercice à compléter / Invuloefening
    • Thématique : nationalités, pays / Thematiek : nationaliteiten, landen
    • Niveaux : 4N1, 5N1, 5N2 / Niveaus : 4N1, 5N1, 5N2

     ----------------

    séquence pédagogique,leersequentie,exercices lexicaux,woordenschatoefeningen,langues et nationalités,talen en nationaliteiten,pays,landen

     Countries and nationalities, author : Herber 

    séquence pédagogique,leersequentie,exercices lexicaux,woordenschatoefeningen,langues et nationalités,talen en nationaliteiten,pays,landenhttps://en.islcollective.com/resources/printables/worksheets_doc_docx/countries_and_nationalities_1_ws/countries-elementary-a1/58391

    ----------------

    Essayez de compléter les cases. / Probeer de vakjes in te vullen.

     

                                                     Nationaliteit

             Land

     

     

    Mannen

    Meervoud

    (pluralis)

    Vrouwen

    Adjectieven

     

    -er

    de Nederlander

    de Duitser

    de ..............

    de Zwitser

    de ..............

    de Luxemburger

    -s

    de Nederlandse

    de Duitse

    de .................

    de .................

    de Japanse

    de .................

    .................

    Duits

    Oostenrijks

    Zwiters

    .................

    .................

    Nederland

    ..................

    Oostenrijk

    ..................

    Japan

    (het Groothertog-dom) Luxemburg

    -Ø

    de Belg

    de Deen

    de ..............

    de Noor

    de ..............

    de ..............

    de ..............

    de Turk

    de ..............

    de Rus

    -en

    de .................

    de .................

    de .................

    de Noorse

    de Zweedse

    de Ierse

    de Griekse

    de .................

    de Poolse

    de .................

    Belgisch

    Deens

    Fins

    .................

    .................

    .................

    Grieks

    Turks

    Pools

    Russisch

    .................

    .................

    Finland

    .................

    Zweden

    Ierland

    .................

    .................

    .................

    .................

    -aan

    de Italiaan

    de ..............

    de Marokkaan

    de Amerikaan

    -anen

    de Italiaanse

    de .................

    de Marokkaanse

    de .................

    .................

    Braziliaans

    .................

    Amerikaans

    ..................

    Brazilië

    ..................

    de V............

    S................

    -man

    de .............

    de Engelsman

    Fransen

    Engelsen

    de .................

    de Engelse

    Frans

    .................

    Frankrijk

    ...................

    -ees

    de .............

    de Chinees

    de Canadees

    de .............

    -ezen

    de Portugese

    de .................

    de .................

    de .................

    .................

    Chinees

    .................

    Vietnamees

    Portugal

    ...................

    Canada

    ...................

    -aard 

    de .............

     

    -en

    de ................

    Spaans

    ...................

    ---------------

    séquence pédagogique,leersequentie,exercices lexicaux,woordenschatoefeningen,langues et nationalités,talen en nationaliteiten,pays,landen

    Document en format JPEG sur

    séquence pédagogique,leersequentie,exercices lexicaux,woordenschatoefeningen,langues et nationalités,talen en nationaliteiten,pays,landen Tableau : Nederlandse taaloefeningen / Exercices de néerlandais : https://fr.pinterest.com/pin/319051954829719835/  https://fr.pinterest.com/pin/319051954829719876/

    ---------------

    séquence pédagogique,leersequentie,exercices lexicaux,woordenschatoefeningen,langues et nationalités,talen en nationaliteiten,pays,landen

     Solutions / Oplossingen

     

                                                           Nationaliteit

             Land

     

     

    Mannen

    Meervoud

    (pluralis)

    Vrouwen

    Adjectieven

     

    -er

    de Nederlander

    de Duitser

    de Oostenrijker

    de Zwitser

    de Japanner

    de Luxemburger

    -s

    de Nederlandse

    de Duitse

    de Oostenrijkse

    de Zwitserse

    de Japanse

    de Luxemburgse

    Nederlands

    Duits

    Oostenrijks

    Zwiters

    Japans

    Luxemburgs

    Nederland

    Duitsland

    Oostenrijk

    Zwitserland

    Japan

    (het Groothertog- dom) Luxemburg

    -Ø

    de Belg

    de Deen

    de Fin

    de Noor

    de Zweed

    de Ier

    de Griek

    de Turk

    de Pool

    de Rus

    -en

    de Belgische

    de Deense

    de Finse

    de Noorse

    de Zweedse

    de Ierse

    de Griekse

    de Turkse

    de Poolse

    de Russische

    Belgisch

    Deens

    Fins

    Noors

    Zweeds

    Iers

    Grieks

    Turks

    Pools

    Russisch

    België

    Denemarken

    Finland

    Noorwegen

    Zweden

    Ierland

    Griekenland

    Turkije

    Polen

    Rusland

    -aan

    de Italiaan

    de Braziliaan

    de Marokkaan

    de Amerikaan

    -anen

    de Italiaanse

    de Braziliaanse

    de Marokkaanse

    de Amerikaanse

    Italiaans

    Braziliaans

    Marokkaans

    Amerikaans

    Italië

    Brazilië

    Marokko

    de Verenigde Staten (VS)

    -man

    de Fransman

     

    de Engelsman

    Fransen

     

    Engelsen

    de Franse vrouw,

    de Française

    de Engelse

    Frans

     

    Engels, Brits

    Frankrijk

     

    Groot-Brittannië, het Verenigd Koninkrijk, Engeland

    -ees

    de Portugees

    de Chinees

    de Canadees

    de Vietnamees

    -ezen

    de Portugese

    de Chinese

    de Canadese

    de Vietnamese

    Portugees

    Chinees

    Canadees

    Vietnamees

    Portugal

    China

    Canada

    Vietnam

    -aard 

    de Spanjaard

     

    -en

    de Spaanse

    Spaans

    Spanje

    ---------------

    séquence pédagogique,leersequentie,exercices lexicaux,woordenschatoefeningen,langues et nationalités,talen en nationaliteiten,pays,landen

    Exercice 'Nationaliteiten en landen' en format PDF

    Nationaliteiten en landen.pdf

     

     

  • Dossier 'Talen en nationaliteiten' (6) : compréhension à l'audition 'Talen leren' - néerlandais

    • Séquence pédagogique : cours de néerlandais / Leersequentie : les Nederlands
    • Dossier 'Langues et nationalités' / Dossier 'Talen en nationaliteiten'
    • Thème : l'apprentissage des langues étrangères / Thema : het aanleren van vreemde talen
    • Support didactique : MP3 / Lesmateriaal : mp3
    • Niveaux : 6N1, 6N2 / Niveaus : 6N1, 6N2

    ---------------

    leersequentie,séquence pédagogique,talen en nationaliteiten,langues et nationalités,luistervaardigheid,compréhension à l'audition,woordenschatverwerking,travail lexical

    De Oude Kerk te Amsterdam, aquarel, 1948, Willem Fekken

    leersequentie,séquence pédagogique,talen en nationaliteiten,langues et nationalités,luistervaardigheid,compréhension à l'audition,woordenschatverwerking,travail lexicalhttp://encheres.catawiki.eu/kavels/499949-willem-fekken-1908-1999

    ---------------

    leersequentie,séquence pédagogique,talen en nationaliteiten,langues et nationalités,luistervaardigheid,compréhension à l'audition,woordenschatverwerking,travail lexical

    La compréhension à l'audition "Talen leren" (texte, questions, récapitulation lexicale, exercices lexicaux en format PDF ainsi que les documents sonores en format MP3) dont certains extraits figurent ci-dessous, est à votre disposition. Si vous souhaitez recevoir les documents gratuitement par mail, il suffit d'en faire la demande en cliquant sur l'icône e-mail. Veuillez mentionner, dans votre courriel, la référence "Talen leren".

    De luistervaardigheid 'Talen leren' (tekst, vragen, herhaling van de woordenschat, lexicale oefeningen in pdf-formaat alsmede de geluidsdocumenten in mp3-formaat) waarvan bepaalde fragmenten hieronder staan, zijn nu beschikbaar. Wenst u de documenten gratis per e-mail te verkrijgen, dan moet u aanvraag doen door te klikken op het e-mailicoontje. Gelieve in uw mailtje de referentie 'Talen leren' te vermelden.

    ---------------

    Texte (extrait) / Tekst (fragment) : Talen leren

    - Leren alle kinderen in Nederland drie vreemde talen ?

    - Niet allemaal, maar veel toch wel ! Als ze na de lagere school doorstuderen, krijgen ze allemaal minstens drie vreemde talen.

    - U zegt : .  .  .

    • Présentation partielle : la totalité du texte est à demander par mail.
    • Gedeeltelijke presentatie : de hele tekst moet per e-mail worden aangevraagd.

    --------------

    Ecoutez le document. / Luister naar het document.

    Version à débit normal (Noord-Nederlands accent)
    podcast

    Version à débit lent (Noord-Nederlands accent)
    podcast

    Version à débit normal (Vlaams en Noord-Nederlands accent)
    podcast

    Version à débit lent (Vlaams en Noord-Nederlands accent)
    podcast

    leersequentie,séquence pédagogique,talen en nationaliteiten,langues et nationalités,luistervaardigheid,compréhension à l'audition,woordenschatverwerking,travail lexical

    Activité de compréhension à l'audition / Luisteractiviteit

    Naam :                                                                                                          Datum :

    Voornaam :

    Klas :                                  Luistervaardigheid : Talen leren

     

    Contexte :

    Tu as installé sur ton ordinateur un nouveau logiciel pour apprendre le néerlandais. Tu abordes la leçon 7 qui traite du thème de l'apprentissage des langues étrangères aux Pays-Bas. Tu décides d’écouter avec ton casque un document sonore dans lequel deux amis discutent des langues que les étudiants néerlandais peuvent apprendre durant leur parcours scolaire. Cela t’intéresse tout particulièrement car tu as toujours été surpris par la facilité avec laquelle les Néerlandais pratiquent les langues étrangères.

     

    Tâche :

    Woordenschat : de lagere school : l'école primaire / minstens = tenminste, minimum / .  .  .

     

    En te référant au dialogue, à l’aide de notes structurées,  de manière détaillée et en français:

    - explique comment l'apprentissage des langues est conçu et organisé aux Pays-Bas :

    ..........................................................................................................................................

    - ...  ...  ...

    • Questionnaire incomplet : la totalité de l'activité est à demander par mail.
    • Onvolledige vragenlijst : de hele activiteit moet per e-mail worden aangevraagd.

    ---------------

     

    Travail lexical / Woordenschatverwerking

    Probeer dit woordenschatblad in te vullen (Nederlandse zinnetjes en woorden vertalen, lidwoorden vinden, infinitieven geven, ...).

    Ze leert graag vreemde talen.  

    .......................................................................

       (inf. : .............................)

       
    ......  vreemde taal  

    .......................................................................

    Wij moeten allemaal voorzichtig zijn.  

    .......................................................................

    Na de lagere school gaan die twee kinderen naar dezelfde middelbare school.  

    .......................................................................

    Op het gymnasium leer je ook Grieks en Latijn.  

    .......................................................................

    Wiskunde is een verplicht vak op school.   .......................................................................
     
    ......................
     
    ......................
     
     
    Verbind de synoniemen met elkaar.
     
    leren   vandaag de dag
    echter   gebeuren
    talrijke   .......................
    ......................            .......................
    ......................   .......................
     
    Vertaal de volgende zinnetjes.
     
    Dit probleem komt heel vaak voor.   Hoe voorkom je stress op je werk ?
    ....................................................   .....................................................
    (inf. : ..........................., pret. : ........................., part. : ...........................)   (inf. : ........................., pret. : .........................., part. : .............................)
    . . . . . . . . . .   . . . . . . . . . .
     
    Geef het tegengestelde.

    de vreemde taal ><  ...................................

    . . . . . . . . . .

    ---------------

     

    Exercices lexicaux / Woordenschatoefeningen

    I.  Zoek het passende woord op.

    eenzaam  -  plekje  -  verplicht  -  vrijwillig  -  onmisbaar  -  afhankelijk  -  minstens  -  allemaal  -  betreffen  -  voorkomen

    1. Ze hebben  ...........................  een mooi resultaat behaald !

    2. De computer is een  ...........................  instrument geworden in onze maatschappij.

    3. In Nederland ben je  ...........................  om naar school te gaan tussen tussen je vijfde en zestiende jaar.

    4. . . . . . . . . . .

    5. . . . . . . . . . .

    6.

    Woordenschat : behalen : obtenir / de maatschappij : la société / . . . . . . . . . .

     

    II . Kies zo'n of zulke.

    1. Er zijn weinig mensen die  ..................  auto's hebben !

    2. Weet iemand waar ik  ................  hoed kan vinden ?

    3. . . . . . . . . . .

    4. . . . . . . . . . .

    5.

    Woordenschat : weinig : peu de  / . . . . . . . . . .

     

    III. Kies de correcte definitie.

    1. Arbeidsmarkt          betekent          

    a) vraag en aanbod van goud

       

    b) vraag en aanbod van werk

        c) vraag en aanbod van informatie.

    2. . . . . . . . . . .

    Woordenschat : het aanbod : l'offre / . . . . . . . . . .

    • Présentation partielle : la totalité du document est à demander par mail.
    • Gedeeltelijke presentatie : het hele document moet per e-mail worden aangevraagd.

    ---------------

    leersequentie,séquence pédagogique,talen en nationaliteiten,langues et nationalités,luistervaardigheid,compréhension à l'audition,woordenschatverwerking,travail lexical

    Document 'Talen leren' incomplet en format PDF

    Luistervaardigheid - Talen leren (incomplet).pdf