Dossier 'Reclame' (1) : compréhension à l'audition, travail lexical, exercices lexicaux - néerlandais

  • Séquence pédagogique : cours de néerlandais / Leersequentie : les Nederlands
  • Dossier 'Publicité' / Dossier 'Reclame'
  • Thématique : messages publicitaires, slogans publicitaires / Thematiek : reclameboodschappen, reclameleuzen
  • Compréhension à l'audition / Luistervaardigheid
  • Niveaux : 5N1, 6N1 / Niveaus : 5N1, 6N1

 ---------------

séquence pédagogique,reclame,publicité,luistervaardigheid,compréhension à l'audition,woordenschatverwerking,travail lexical

séquence pédagogique,reclame,publicité,luistervaardigheid,compréhension à l'audition,woordenschatverwerking,travail lexicalhttp://fr.pinterest.com/pin/319051954826811181/ 

---------------

séquence pédagogique,reclame,publicité,luistervaardigheid,compréhension à l'audition,woordenschatverwerking,travail lexical

Le dossier complet RECLAME (format PDF + MP3), dont des extraits figurent ci-dessous, est à votre disposition. Si vous souhaitez le recevoir gratuitement par mail, il suffit d'en faire la demande en cliquant sur l'icône e-mail. Veuillez mentionner, dans votre courriel, la référence : RECLAME.

Het volledige dossier RECLAME (pdf-formaat + mp3), waarvan bepaalde fragmenten hieronder staan, is nu beschikbaar. Wenst u de documenten gratis per e-mail te verkrijgen, dan kunt u een aanvraag doen door op het e-mailicoontje te klikken. Gelieve in uw mailtje de referentie 'RECLAME' te vermelden.

---------------

Ecoutez attentivement les différents textes et complétez! (Un point correspond à une lettre) / Luister aandachtig naar de verschillende tekstjes en vul in! (Eén punt komt met één letter overeen)

 

Cruesli
podcast

Er zijn    . . . . . lei  . . . . . . .   m . . . . .

en die  s . . . . .    . . . . . . . .   zo

en   . . .    hebt   . . . .     één cruesli

licht  ge . . . . . . . .    en  . . . . . . . ig

en die  s . . . . .    . . . . . . . .  zo

séquence pédagogique,reclame,publicité,luistervaardigheid,compréhension à l'audition,woordenschatverwerking,travail lexical

séquence pédagogique,reclame,publicité,luistervaardigheid,compréhension à l'audition,woordenschatverwerking,travail lexical

 

Rijden
podcast

séquence pédagogique,reclame,publicité,luistervaardigheid,compréhension à l'audition,woordenschatverwerking,travail lexical

 

    Van   . . . . . . .   en   . . . . . . 

    komt   . . . . . .

    Van   . . . . . . .   en   . . . . . . 

    komt   . . . . . .

    Wel   . . . . . . .   , niet   . . . . . .

    . . . . .   de brochure!

    Stiva

    Postbus   . . . . .

    Amsterdam

 

Ster
podcast

De Ster controleert   v . . . . .   alle reclame

die ze  . . . . . . . .    .  Dit gebeurt aan de

. . . .    van dit boekje van de Reclameraad.

Er staat   . .      . . .     . . .    en niet   . . .

in Ster- . . . . . . . . . . . .   en ook hoe een

. . . . . .   moet  worden   in . . . . . . .  bij de

Reclameraad wanneer u  . . .   vinden dat

een   be . . . . . .     reclame . . . . . . . . . 

in  . . . . . .   is met deze regels.

U kunt dit boekje   . . . . . . . . . .   bij

Reclameraad

Postbus   . . .

. . . .   AG Haarlem

séquence pédagogique,reclame,publicité,luistervaardigheid,compréhension à l'audition,woordenschatverwerking,travail lexical

 

séquence pédagogique,reclame,publicité,luistervaardigheid,compréhension à l'audition,woordenschatverwerking,travail lexical

 

Woordenschat :

licht : légèrement  / Stiva [afkorting : Stichting Verantoord Alcoholgebruik] / Ster [afkorting: Stichting Ether Reclame]  /  de Reclameraad [Le Conseil de la Publicité]  /  de postbus : la boîte postale

 

séquence pédagogique,reclame,publicité,luistervaardigheid,compréhension à l'audition,woordenschatverwerking,travail lexical

 

Correction / Verbetering

Cruesli

Er zijn allerlei soorten muesli

en die smaken ongeveer zo

en jij hebt maar één cruesli

licht geroosterd en knapperig

en die smaakt ongeveer zo.

 

Rijden

Van drinken en rijden

komt lijden

Van drinken en rijden

komt lijden

Wel drinken, niet rijden

Vraag de brochure!

Stiva

Postbus 12828

Amsterdam

 

Ster

De Ster controleert vooraf alle reclame

die ze uitzendt. Dit gebeurt aan de

hand van dit boekje van de Reclameraad.

Er staat in wat wel en niet mag

in Ster-uitzendingen en ook hoe een

klacht moet worden ingediend bij de

Reclameraad wanneer u zou vinden dat

een bepaalde reclameboodschap

in strijd is met deze regels.

U kunt dit boekje verkrijgen bij

Reclameraad

Postbus 254

2000 AG Haarlem

---------------

Autres MP3 disponibles / Andere beschikbare mp3's

Pattex
podcast

Fresia van Vinolia
podcast

Ariel
podcast

Vicks Blue
podcast

Gedroogde druiven
podcast

Brekkies
podcast

  • Présentation partielle : les scripts de ces messages publicitaires sont à demander par mail.
  • Gedeeltelijke presentatie : de scripts van deze reclameboodschappen moeten per e-mail worden aangevraagd.

---------------

Travail lexical / Woordenschatverwerking

Probeer dit woordenschatblad in te vullen (Nederlandse zinnetjes en woorden vertalen; lidwoorden vinden; vormen van de infinitief, het preteritum en het participium geven, ...).

Cruesli

Ik heb allerlei boeken gelezen.         .............................................
Dat smaakt lekker!         .............................................

      (inf. :  ….............................)

 
Ze wil een geroosterd broodje eten.         .............................................

                  (inf. : …...........................)

 

 Rijden

Hij lijdt aan suikerziekte. .............................................

     (inf. : …..............., pret. : …................., part. : …..................)

 
…..  postbus .............................................

 Ster

Je moet vooraf telefonisch reserveren. .............................................
Wanneer wordt de reportage uitgezonden?  .............................................

                              (inf.: …........................., pret.: …..............................)

 
…..  uitzending .............................................
Ik heb een leuke brochure gevonden: er staat in .............................................

  waar je goedkope hotels in Spanje kunt vinden.

.............................................

 ...............

 ...............

 

Verbind de synoniemen met elkaar.

ongeveer              ..............
krokant              ..............
folder              ..............
aan de hand van              brochure

Geef een tegengestelde (antoniem).

licht  ><    ..........................

Vertaal.

bepaalde mensen          ............................
een bepaalde reclameboodschap          ............................

Vertaal.

Het geld moet vlug worden teruggebracht.         ............................
.....................         ............................
  • Présentation partielle : la totalité du vocabulaire est à demander par mail.
  • Gedeeltelijke presentatie : de hele woordenschat moet per e-mail worden aangevraagd.

 

Exercices lexicaux / Woordenschatoefeningen

I. Vul in.

indienen - Raad - lijden - verkrijgen - allerlei - hand - vooraf - uitzenden - bepaald - geroosterd

1. We hebben  ....................  leuke activiteiten georganiseerd.

2. Ik heb zin in een  ...................  broodje met kaas erop.

3. Mijn oma  ....................  veel aan reuma.

4. Wij moesten nog het museum bezoeken, maar  ....................  gingen we even een kopje koffie in een leuk café drinken.

5. Ze heeft een klacht bij de politie  ....................  .

6. Die tv-serie die vanaf maart 2014  ....................  wordt, is een groot succes.

7. . . . . . . . . . . . .

8. . . . . . . . . . . . .

9. . . . . . . . . . . . .

10. . . . . . . . . . . .

 

II. Combineer met een substantief.

1. een licht      ...................
2. een knapperig      ...................
3. een zwaar      ...................
4. een . . . . . .      ...................

 

III. Vertaal.

1. La voiture doit être réparée maintenant.
2. La plainte doit être introduite au bureau de police.
3. . . . . . . . . . . .
4. . . . . . . . . . . .

 

IV. Conjugeer.

(présent)     Hij lijdt aan hoofdpijn.
(prétérit)     ...............................
(passé composé)     ...............................
(futur)     ...............................
(plus-que-parfait)     ...............................

 

V. DE? HET?

......  strijd       ......  uitzending        ......  raad
......  postbus       ......  regel        ......  reclame 
......  folder       ......  stichting        ......  klacht
  • Présentation partielle : la totalité des exercices lexicaux est à demander par mail.
  • Gedeeltelijke presentatie : het hele blad met de woordenschatoefeningen moet per e-mail worden aangevraagd.

 

Commentaires

  • Bonjour
    Votre dossier "Reclame" m'intéresse pour constituer un dossier sur ce thème que je suis en train de préparer pour une classe 5è.
    Merci beaucoup,
    Bonne journée

  • Bonsoir chère collègue,
    Les documents visuels et sonores de la séquence pédagogique "Reclame" vous ont été envoyés. Je vous souhaite une excellente exploitation de ces documents dans vos classes de 5e.
    Bonne continuation!
    Docnederlands

Écrire un commentaire

Optionnel